Större lokaler och fler utbildningar – Renault väljer Drivelab Center och Training Partner
Drivelab Center och Training Partner, båda en del av Drivelab Stockholm, har lockat ytterligare en internationell aktör att expandera inom Drivelabs starka kluster för fordonsindustrin. Ett givande samarbete kring utbildningar samt önskan om större lokaler på rätt läge avgjorde när Renault nu väljer att utöka sin närvaro. Ytterligare bidragande faktorer till beslutet var de kringliggande utbuden i Explore Arlandastad och närheten till Arlanda flygplats.
De nya avtalen med Renault innebär förutom större yta i Drivelab Centers lokaler även ett utökat samarbete kring utbildningar med Training Partner.
– Vi jobbar ständigt med att utveckla kompetensen hos våra återförsäljare, vilket även kräver rätt kapacitet. Större lokaler i kombination med vårt utökade samarbete med Training Partner kommer bidra till just det. För oss var det läget i anslutning till befintlig utbildningsverksamhet och de möjligheter att växa på ett smidigt sätt som finns här som avgjorde, säger Thomas Langley från Renault Nordic AB som ser fram emot att välkomna fler till sina utbildningar genom Renault Academy under hösten.
En följd av de begränsningar som pandemin har inneburit är ett uppdämt behov av utbildning och att fysiskt tillhöra en plats som ger synergieffekter.
– Att fler och fler stora, globala aktörer söker ett sammanhang som ger något mer är ett starkt bevis på att vi har lyckats skapa utbildningar i världsklass i en attraktiv miljö på oslagbart läge. Vi välkomnar Renaults expansion med en fortsatt härlig känsla av att ”nu vänder det”, säger Magnus Almquist, VD på Training Partner, en del av Drivelab som fortbildar fordonsindustrin.
Genom utbildningar kan fordonsindustrin öka sin konkurrenskraft och demonstrera för sina kunder den trygghet som beprövad kunskap och säkerhetstänk ger. Här spelar Training Partner, och det helhetserbjudande som Drivelab Stockholm erbjuder, en viktig roll. Här finns både kompetens, erfarenhet och inte minst anpassade lokaler för både verkstadsarbetet, bilkörning, events och utbildningssessioner.
– Styrkan med vår placering som utbildningsaktör här i Drivelab Center och Explore Arlandastad är dels närheten till flygplatsen, hotell, restauranger och annan service. Dessutom samlar vi ett flertal stora, välkända bilvarumärken för både lätta och tunga fordon som alla kan utbilda sig, använda våra moderna testbanor och även bli en del av vår tankesmedja, avslutar Magnus Almquist.
Mer om DRIVELAB och Explore Arlandastad
Idag består DRIVELAB Stockholm av flertalet satsningar och verksamheter som alla verkar för en inspirerande arena för fordonsindustrin. Med tre testanläggningar i världsklass, utbildningscenter, verkstadslokaler, eventytor, hotell, försäljning och service är anläggningen ensam och unik i sitt slag och med ett rikt utbud som ger ett mervärde. Drivelab bidrar till att Explore Arlandastad är en lockande och spännande destination för alla med intresse och koppling till fordonsindustrin.
Explore Arlandastad är ett unikt, 241 hektar stort område i hjärtat av expansiva Mälardalen. Med 20 minuter till Uppsala, 25 minuter till Stockholm och 5 minuter till flygplatsen är Explore Arlandastad nära både Sverige och världen. En accelerator för idéer och verksamheter som behöver utrymme att tänka stort.
Explore Arlandastad och Drivelab Stockholm ägs och förvaltas av Arlandastad Group, ett fastighetsbolag vars affärsidé är att identifiera strategiska markområden och utveckla fastigheter till dess fulla potential. Mer om Arlandastad Group finns på www.arlandastadgroup.se. Arlandastad Groups Certified Adviser är Avanza Bank AB (publ),
e-post: ca@avanza.se, telefon: +46 (0)8 562 250 00.
Mer om Renault Nordic AB
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment. Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.
Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.
Pressbilder:
https://explorearlandastad.se/sv/nyheter-press/en-liten-glimt-av-nagot-storre
För ytterligare information vänligen kontakta:
Sara Johansson, Kommunikationschef
Arlandastad Group AB
sara.johansson@arlandastad.se
073 034 63 97